Можливо одна з найоптимістичніших подій цього року – інтерв’ю Олени Жукової, директорки ПКБ MDEM, в програмі “Діалог” ТРК МАРТ. Пані Олена доводить, що європейські інвестори загалом, і зокрема з Нідерландів, Данії, Великобританії, зацікавлені в інвестиціях в Україну і у відновленні нашого суднобудування.
Олена Жукова також є виконавчим директором Морського Кластеру України. Навряд чи в Україні є фахівець, який більш кваліфіковано знає ситуацію на міжнародному суднобудівному ринку і може передати настрої та наміри Європейських ділових кіл. Її висловлювання базуються на досвіді власних відносин у цьому середовищі.
Крім того, ПКБ MDEM, яке вона очолює, є структурним підрозділом суднобудівної корпорації Damen Shipyards Group, яка має верфі в Голландії, Польщі, Румунії, Туреччині, В’єтнамі і Китаї. Ми часто пишемо про реалізацію проєктів MDEM на верфях Damen…
Тобто згадка про Damen в інтерв’ю – це буквально пряма трансляція їх намірів. Це край важливо для України з огляду на те, що компанія з досвідом роботи в Україні, Європі та Азії саме таким чином формулює інформаційний посил.
Damen зберіг в Україні ПКБ, але в 2000-2005 роках інвестував і в Суднобудівний завод “Океан” в Миколаєві. Буквально вибухове зростання виробництва у цей час дозволило Україні увійти в ТОП-10 європейського суднобудування. Нажаль компанія примушена була покинути Україну під агресивним тиском уряду Юлії Тимошенко, який раптово скасував умови, що Законом України в 2000 році були обіцяні інвестору на 30 років, а також не повернув підприємству державну заборгованість по ПДВ в обсязі 55 млн. грн. Ми докладніше розповімо про цю історію в одному з наступних дописів, бо з неї треба зробити висновки і запобігти її повторенню.
Те, що Damen хотів би повернутися – колосальний аванс Україні, який вона заслужила кров’ю, пролитою в окопах. Нема за що нам знову довіряти. Крім одного – український народ переконливо довів, що буде вперто битися за своє. Можливо ми тепер зможемо запобігти повторенню історії 2005 року і наша редакція буде докладати зусиль для консолідації громадської думки по цьому питанню.
Окремо ми звертаємо увагу, що вкотре відродження суднобудування в Україні згадується на противагу азійським верфям. Нещодавно про це згадував посол Данії. Те, що тема знову спливає в інтерв’ю директорки MDEM – не випадковість.
В галузевих європейських колах щонайменше з 2018 року набула популярності говірка “Краще 2 години летіти в Україну, ніж 12 годин в Китай”. Це був період, коли здавалося, що Україна входить в свій період стабільності. Це враження світової спільноти відбилося в голландських замовленнях на Чорноморському Суднобудівному Заводі і на Суднобудівному заводі “Океан”. Представники замовників підкреслювали фаховість наших суднобудівників порівняно з китайцями.
Але в 2019 році відбулася зміна політичного курсу в Україні і суднобудівні заводи знову зазнали атак з боку влади. Це поставило зацікавленість інвесторів на паузу в усіх галузях промисловості.
Зараз світова спільнота знову демонструє нам, що готова довіряти. Зростання напруги на Далекому Сході, державний переворот в Китаї, що готується до нової великої війни – все це створює надмірно великі ризики для інвесторів і примушує їх переконливо повторювати нам свої пропозиції. До цієї пори ми, як суспільство, вели себе безпорадно. Можливо втрати, понесені у війні з росією, примусять нас змінитися. А можливо й ні, тому що бути відповідальним і розумним – це складно.
Ми сподіваємося, що початок переговорів про вступ України в ЄС буде сприяти цьому процесу. Не тому, що сама далека перспектива вступу в ЄС для нас щось зараз змінить, а тому що суворі вимоги, прискіплива увага європейської спільноти, контроль за виконанням обов’язків – все це хоч якось допоможе долати чергові намагання влади все зламати.
Нижче до вашої уваги пропонуємо фрагмент виступу Олени Жукової (таймінг 33:11):
“Що стосується корпорації Damen, бо я є співробітником цієї компанії, ми мали багато розмов і з її власником паном Комером Даменом, і з представниками Executive Board (Виконавча Рада) Дамена. Так, це був важкий досвід, в ньому були і зльоти і падіння, і завод (“Океан”) пам’ятає ці роки як важкі, але дуже динамічні, які просунули суднобудування вперед. Зі слів наших розмов – вони хотіли б повернутися. Україна – перспективна країна, велика європейська держава, яка, якщо підтримає своє суднобудування, може бути партнером у цій галузі надійним і перспективним, кращим ніж азійські країни – вони далеко і зараз там політична ситуація така, що є сумніви для подальшої співпраці. Пріоритетні проєкти, військові проєкти, високотехнологічні проєкти європейці вже хочуть реалізовувати в Європі і Україна є перспективним партнером у цій справі і вже всі розуміють, що війна закінчиться і ми переможемо. Для того щоб відбудувати країну – це дуже гарний поштовх для економіки взагалі і високотехнологічних галузей зокрема.
Про інвестування вже думають наші партнери і Данія – одна з таких сміливих країн, яка вже демонструє іншим своїм європейським колегам як можна і треба бути тут, в Миколаєві, і що можна вже співпрацювати. Страхові компанії вважають, що зараз є надмірні ризики, але плани майбутніх інвестицій вже опрацьовуються. Результат може перевершити наші очікування.”
Радимо до перегляду повне інтерв’ю: https://www.facebook.com/maritimecluster.ua/videos/2211665312508941/