Наша традиційна рубрика – приклади дипломних робіт випускників Кораблебудівного інституту НУК. Такі роботи опосередковано демонструють напрямок досліджень вітчизняної наукової школи і яскраво зображують рівень фахівців, що сьогодні приходять працювати в галузь. Попри війну, в Україні продовжується підготовка за спеціальністю “135 Суднобудування” і тема цього допису – дипломна робота Михайла Брояка “Концептуальний проект патрульного корабля довжиною 43 метри та дослідження його ходовості”.
В ході виконання магістерської роботи Михайлом було досліджено сучасні типи та тактико-технічні характеристики патрульних кораблів, обрано математичну модель розрахунку та пораховано оптимальні основні характеристики проекту. Були розраховані морехідні якості патрульного корабля, а саме елементи трюмів, цистерн та інших відсіків, елементи теоретичного креслення, плавучості та початкової остійності. Фахівець виконав перевірку остійності та розрахунок аварійної остійності, дослідив ходовість патрульного корабля – розрахував буксирувальний опір та потужність, обрав головні двигуни, виконав проектування гребного гвинта у сучасній CAD системі та побудував 3D модель гребного гвинта з відповідними кресленнями.
Керівником магістерської роботи Брояка став к.т.н. професор Олександр Бондаренко, до сфери наукових інтересів якого входить дослідження і проєктування патрульних кораблів. Нагадаємо про доповідь “Охорона морського прикордонного простору на основі використання сучасних засобів спостерігання та нейтралізації” професорів Некрасова і Бондаренка на VIII Міжнародній конференції «Інновації в суднобудуванні та океанотехніці».
Михайло Брояк працює на посаді провідного інженера в ПКБ MDEM, про яке ми часто розповідаємо в наших дописах. Цікаво, що за проектами MDEM будуються патрульні кораблі на верфях DAMEN в Туречині, Румунії та Польщі. Ми сподіваємося, що досвід досліджень та проєктування, набутий фахівцями компанії, стане у нагоді при повоєнній розбудові морських сил країни.
До 2022 року суднобудівна галузь нашої держави стикалася лише з протидією власного уряду – формуванням негативного законодавчого поля і інвестиційного клімату, порушенням домовленостей, рейдерськими атаками з боку прокуратури, неповерненням ПДВ тощо. Сукупно це привело до занепаду суднобудування в Україні. Можливо, уроки війни змінять цей підхід і будуть сприяти новому піднесенню наших верфей.