Військово-морська база Варна. У зв’язку з тим, що поспіль десятиріччя ігнорування розвитку власних ВМС, Україна починає наслідувати шлях сусідніх країн колишнього “соціалістичного табору”, цікаво подивитись на приклади та риси цього підходу. Загалом найбільш характерні два чинники – придбання вживаних кораблів та локалізація побудування західних проєктів. Краще один раз побачити. Ми подивилися на ВМБ у Варні і пропонуємо вам погляд на ці кораблі, як одномоментний знімок, що загалом характеризує ВМС Болгарії.
Найбільш цікавими у базі є два мисливці на міни типу Tripartite – 31 «Места» та 33 «Струма» (світлини 2, 8 та 9), що разом з перспективними патрульними кораблями, які Болгарія збирається будувати за ліцензією німецької компанії, складуть ядро майбутнього флоту Болгарії, що буде здатен вирішувати нагальні питання безпеки на морі та приймати участь в операціях NATO. Днями оприлюднено новину про отримання Україною вживаних британських тральщиків типу Sandown. Тому досвід Болгарії виглядає корисним.
Тип Tripartite – корабель протимінної оборони. Проєкт розроблено за угодою військово-морських сил Бельгії, Франції та Нідерландів. Загалом в 1980-90-х роках для трьох флотів було побудовано 35 одиниць кораблів цього типу. У Франції кораблі цього типу відомі як Éridan class. У Бельгії та Нідерландах ці кораблі відносять до Alkmaar class. Кораблі поєднують функції мінних мисливців та тральщиків.
Серія видалася вдалою. В 90-х роках ВМС Пакістана прибали один корабель цього типу у Франції та за допомогою французьких інженерів локалізували побудову кораблів цього проєкту під місцевою назвою Munsif class в Пакистані. Два кораблі зійшли на воду у 1996 та 1998 роках. У ті ж роки ВМС Індонезії придбали у голландців два кораблі, що й досі експлуатуються як Pulau Rengat class. В 2007 році ВМС Латвії придбали у Нідерландів п’ять кораблів.
Болгарія придбала перший корабель типу Tripartite у Бельгії M922 Myosotis, що увійшов в 2009 році до болгарських ВМС як 32 «Цибър». Корабель добре зарекомендував себе під час служби, постійно приймає участь в операціях NATO та у ВМС Болгарії має репутацію гордості флоту. Той факт, що цей тип повністю освоєно болгарами спонукав їх придбати ще два кораблі M856 Maassluis та M859 Hellevoetsluis у Нідерландів. Кораблі офіційно увійшли в строй під назвами 31 «Места» та 33 «Струма» відповідно у жовтні 2020 року.
Ще одне вживане судно у складі ВМС Болгарії – рятувальний корабель 224 «Протео» (світлина 6), що був отриманий від Італії в 2004 році. «Протео» побудований в 1943 році на верфі в Анконі і певно на сьогодні є одним з найстаріших військових кораблів у Світі, але болгарські джерела повідомляють про його активну службу та численні навчання й морські операції, у яких «Протео» приймає участь.
У цей же час у Варненський ВМБ знаходились старі кораблі ще радянської побудови:
Навчально-допоміжний корабель 206 “Капитан I ранг Димитър Добрев” (світлина 1)
Сторожовий корабель 11 «Смели» (світлина 3), радянська серія проєкту 1159
Малі протичовнові кораблі 13 «Решителни» та 14 «Бодри» (світлина 4), радянська серія проєкту 1241.2Э
Катер 325 «Колокита» (світлина 4)
Катер 218 «Любен Каравелов» (світлина 5)
Танкер 203 “Балчик” (світлина 7)
Крім ВМБ Варна військово-морські сили Болгарії мають базу у Бургасі, а с загальним складом болгарського флоту ми пропонуємо самостійно ознайомитися з відкритих джерел. Однак навіть по нашому погляду, болгари сьогодні здатні забезпечити кращу присутність у морі ніж Україна. Хоча зазначається, що підтримування боєздатності старих радянських проєктів стає все складніше та обтяжливе для бюджету країни. Окрім того, ускладнене їх залучення до спільних операцій NATO.
Болгарія зберегла здатність будувати сучасні бойові кораблі. Ми раніш вже розповідали про корвет Bata та фрегат Wele Nzas, що побудовані на варненській верфі MTG Dolphin за проєктами Миколаївського ПКБ для Екваторіальної Гвінеї. На крайніх міжнародних виставках MTG Dolphin пропонувала проєкт ракетного катеру на базі проєкту OPV60 від тієї ж «Асаби». Наприкінці 2020 року повідомлялося, що ця ж верф буде будувати модульні патрульні кораблі за проєктом німецької верфі Lürssen Werft GmbH & Co.KG.. Це також цікавий приклад для України.
Ми й надалі будемо уважно спостерігати за діяльністю болгарських верфей та розвитком ВМС, тому що корисний досвід треба вивчати. Шкода, що урядова політика України десятиріччями ігнорувала ці питання й сьогодні не демонструє системності рішень. Втім, ми впевнені, що з розвитком нашого суспільства, Україна стане великою морською державою і разом з партнерами буде здатна забезпечувати безпеку у Чорноморському регіоні.