“Нібулон” відновлює рейси СПК на Кінбурнську косу

З 19-го червня судноплавна компанія «Нібулон» відновлює рейси суден на підводних крилах (СПК) за маршрутом Миколаїв – Кінбурнська коса – Очаків. Водночас, компанія повідомляє, що рейси за маршрутами Миколаїв – Вознесенськ та Нова Каховка – Херсон – Гола Пристань виявилися збитковими і цього року скасовані…

Крилатий флот «Нібулона» складається з 4-х СПК – двох типу «Восход» та двох типу «Полесье». На прикладених світлинах – СПК типу «Восход» (світлини СПК «Полесье» чекайте в одному з наступних дописів). Судно побудовано на ФСК «Море», в Феодосії, для голландського замовника за проєктом 03521, тип Восход-2М FFF, також відомого як «Єврофойл».

В Нідерландах ці судна використовувалися оператором Connexxion на лінії між Амстердамом та Велсеном. В 2016 два судна цього типу, «Karla» та «Rosanna», були придбані «Нібулоном», отримали відповідно найменування «Нібулон Експрес – 1» та «Нібулон Експрес – 2», й з тієї пори використовувалися на місцевих лініях.

Досвід компанії «Нібулон» використання СПК для пасажирських перевезень є цікавим й корисним для вивчення та обговорення. Очевидно, що на тих лініях, де довжина маршруту по воді приблизно дорівнює довжині суходолом, автомобільний транспорт має переваги. Однак, причорноморське узбережжя України характеризується великою кількістю лиманів та річок та малою кількістю мостів, що створює можливості для розвитку саме водного транспорту. На деяких ділянках довжина маршруту річкою або уздовж морського узбережжя в рази, або навіть на порядок менша, ніж суходолом.

Наприклад, нещодавно компанія «Річковий трамвайчик Миколаїв» відкрила лінію з лівого берега Бузького лиману в Богоявленську на правий берег – в Нову Богданівку. Довжина маршруту – приблизно 2 км. Ці з ж точки суходолом розділяють понад 40 км. Це ж стосується майже усіх поселень по берегам Дніпра, Південного Бугу та причорноморських лиманів. На морському узбережжі є такі ж приклади – від Очакова до Рибаковки суходолом 85 км не найкращої по якості дороги, водою ж можна дістатися просто за кілька хвилин. На деяких напрямках переваги СПК у швидкості, можливо, створять для них умови для конкуренції з суднами інших типів.

Тому ми сподіваємося, що розвиток водних пасажирських перевезень – справа недалекого майбутнього. Попит на ринку є, конструкторські бюро вже пропонують проєкти, що якнайкраще підходять для цих завдань (дивись наприклад: http://shipbuilding.mk.ua/?p=2390), Миколаївські верфі мають достатні потужності. Але справу поки що не зрушено з місця.

Основною проблемою, що наразі заважає розвитку цього напрямку та, відповідно, суднобудуванню є негативний бізнес-клімат в країні, що зокрема виражається у важкодоступності фінансових послуг з кредитування та відсутність правових гарантій безпеки бізнесу від держави. Аналогічні чинники негативно впливають й на розвиток прибережної інфраструктури, у т.р. туристичної, що також уповільнює розвиток водного транспорту.

В цих умовах навіть ті підприємства, яким вдається побудувати успішні бізнес-моделі, уникають оприлюднення відомостей про свою діяльність, бо відчувають гостру небезпеку від поширення цієї інформації. Це стосується як приватних підприємств, так, навіть, і державних. Очевидно, що ця ситуація з бізнес-кліматом просто катастрофічна і погрожує подальшому існуванню держави. Зміни край необхідні.