Констатуємо зростання зацікавленості Українських виробників до виготовлення човнів та катерів з поліетилену високої щільності (HDPE – high-density polyethylene). Друга назва HDPE – поліетилен низького тиску.
Популярність цього матеріалу – віддзеркалення світового тренду, де судна з HDPE вже використовуються й у приватних, й у професійних цілях. Відставання України у цій сфері поки що незначне і є усі шанси його скоротити. Ми сподіваємося, що попит на ці човни на внутрішньому ринку буде зростати і це простимулює вітчизняних виробників.
Корпуси суден з HDPE мають дивовижні характеристики – не потребують шпаклювання, фарбування, не піддаються корозії та руйнуванню, не вимагають обслуговування. Цілорічна експлуатація, довгий термін служби, низька вартість обслуговування, надзвичайна стійкість до руйнування – ці якості повинні зацікавити в першу чергу професійних користувачів.
Але поки що традиційно користуються попитом човни зі сплавів алюмінію, що замовляють Національна поліція, Державна служба з надзвичайних ситуацій та Держгідрографія.
Які катери з HDPE вже пропонуються в Україні? Спочатку новинка – експериментальні човни довжиною 4-7 метрів побудовані на Одеському підприємстві «Марко Лтд», що давно відоме на ринку суднового спорядження. На першій світлині – човен проєкту ПР 112. Компанія планує розгортання серійного виробництва патрульних човнів для застосування в Національній поліції та Прикордонній службі. Докладну інформацію про човни «Марко Лтд» можна отримати за контактами: http://markogroup.com/ru/contacts/
В той же час, в Миколаєві компанія «Гольфстрім» вже декілька років тому серійно освоїла виробництво катерів проєктів GS4700, довжиною 4.77 метри, та GS7300, довжиною 7.3 метри. Проєкт GS7300 – це вже суттєвий крок у бік потреб Міністерства Внутрішніх Справ або Збройних Сил, а Компанія «Гольфстрім» пропонує перспективні проєкти суден з HDPE довжиною до 24 метрів і на нашу думку – не погано б було, щоб державні силові структури вже сьогодні взяли обмежену кількість таких човнів для випробування та тестової експлуатації. Контакти та докладну інформацію дивіться на сайті Компанії «Гольфстрім»: https://gs.mk.ua/
Світовий досвід вже демонструє нам такі зразки. За гарним прикладом далеко ходити не треба – турецька верф Izmir Shipyard вже постачає патрульні катери довжиною 13-15 метрів до силових структур Туреччини, а також в комерційні компанії. У т.р. експлуатантом катерів цієї верфі проєктів IZ1300 та IZ900 є водна поліція Росії. Радимо подивитися сайт верфі Izmir Shipyard: https://www.izmirshipyard.com/
Певно Туреччина, що створює сприятливі умови для власної промисловості, вже й у цій галузі є для нас зразком. Що ж – головне для нас зробити висновки та засвоїти уроки.
Сама ж Росія теж намагається освоїти виробництво човнів з HDPE. Зокрема верф ЗАО «РИФ»: https://zao-rif.com/ На сайті підприємства поки що небагато світлин побудованих проєктів, з чого можна зробити висновки, що у цій галузі вони недалеко попереду нас. Але нещодавно повідомлялося, що до служби на Дону приступив патрульний катер проєкту РИФ 112, що отримав ім’я на честь Мотороли, ватажка терористичного угрупування з контингенту російських військ на Донбасі. У переліку проєктів пропонуються судна довжиною 6-19 метрів. Також у мережі є світлини катеру проєкту РИФ 75. Ми припускаємо, що на серію ці човни ще не стали.
В той же час, в Російських джерелах у серпні 2021 року повідомлялося, що Ярославська «Компания Дизель» «впервые в России» побудувала два катери з HDPE. Цитата: «…В департаменте регионального развития и внешнеэкономической деятельности Ярославской области пояснили, что суда не имеют аналогов в России, а технология доступна лишь нескольким странам мира…», джерело: https://rg.ru/2021/08/06/reg-cfo/v-iaroslavle-spustili-na-vodu-unikalnye-katera-iz-polietilena.html
Як цей факт співвідноситься з пропозиціями російської ЗАО «РИФ» ми не беремося судити. Очевидно, що катер проєкту РИФ 112 дуже-дуже схожий на турецький проєкт IZ1300. Тому ми обережно припустимо, що цей катер, побудований в Туреччині, видають за російську розробку. Порівняйте зображення самостійно:
Тож, як ви бачите, вітчизняні виробники вже мають пропозиції суден з HDPE, що дозволяють якщо не сьогодні конкурувати з тією ж Туреччиною, то принаймні успішно розвивати цей напрямок суднобудування в Україні. Побажаємо їм комерційного успіху, а Україні – отримати уряд, що буде сприяти цьому процесу!