3-го лютого відбулася стратегічна сесія Морського кластеру України (МКУ) «Пріоритетні проєкти розвитку морської галузі 2021-23». У введенні в подію директор МКУ Роман Ханжин виклав пройдені етапи на шляху від моменту утворення кластеру, подальші цілі і послідовність рішення задач для їх досягнення.
Головною метою створення та функціювання МКУ визначено спільне рішення поточних проблем та консолідація зусиль для більш потужного представлення потенціалу суднобудівної та морегосподарської галузей України на міжнародному ринку. Серед перспективних практичних планів вказані представлення підприємств кластеру у міжнародних виставках (SMM та ін.), заходи з популяризації інженерної освіти, програми з інтеграції освіти, наукових досліджень та виробництва.
У заході з онлайн вітальним словом прийняла участь аналітик Європейського Банку Реконструкції та Розвитку Юлія Інтигіна. ЄБРР як партнер Морського кластеру України фінансує експертне дослідження «Огляд морської галузі України» від ДП «Укрпромзовнішекспертиза» для визначення обсягів виробництва/перевалки/перевезення в кількісному і вартісному вираженні, значення сектору для економіки України, загальної кількості компаній, основних гравців, працюючих в секторі та перспектив і напрямків розвитку секторів.
З докладною доповіддю про плани підприємства виступив начальник управління маркетингу Суднобудівного заводу «Океан». Він розповів про участь заводу у програмі побудування корветів для ВМС України, залучення замовлень на нове суднобудування та судноремонт, модернізацію обладнання верфі та використання не задіяної у суднобудуванні площі під логістичний хаб. Морський кластер України у планах «Океану» займає особливе місце як один з засобів пошуку замовників на Європейському ринку, а також для залучення контрагентів та партнерів при виконанні корветної програми.
Начальник відділу інжинірингових сервісів ПКБ MDEM Станіслав Селезньов розповів про інновації корпорації Damen Shipyards Group у суднобудівній галузі. ПКБ MDEM, що є одним з ініціаторів створення МКУ є підрозділом Damen Shipyards Group і таким чином українська компанія вже сьогодні є провідником найсучасніших тенденцій в галузі: створення нових типів суден, використання електричних та гібридних двигунів, перехід на нові види палива (метанол, аміак, біо-дизель тощо), використання композитних матеріалів в суднобудуванні, системи обробки великих масивів даних та ін.
MDEM також приймає участь в міжнародній програмі NAVAIS, що має на меті повернути Європейському суднобудуванню лідерство у світі. Тож створення Морського кластеру України і його приєднання до Європейських програм має стратегічне значення для всієї країни.
З ініціативою створення сучасного навчального центру робітничих спеціальностей та галузевого центру R&D (Research and Development – Дослідження та Розробки) виступив виконавчий директор «Миколаївської верфі» Сергій Покуй. Створення центру R&D повинно забезпечити зв’язок між дослідниками та виробництвом, надати промисловим підприємствам відносно дешевий доступ до сучасних технологій.
Подальша робота МКУ під час сесії тривала у робочих групах, завданням яких було сформувати якомога більше пропозицій для перспективних проєктів кластеру. З зібраних пропозицій протягом місяця будуть обрані 3-7 пілотних проєкти для реалізації і це стане першим кроком у практичній діяльності МКУ. Серед багатьох проєктів пропонувалися: створення вільної економічної зони для підтримки суднобудування, створення технологічного парку та навчального центру, створення сертифікаційно-метрологічного центру, розвиток водневих технологій (використання водню у якості пального), розвиток муніципального флоту та інші.
За кілька тижнів, під час подальших заходів Морського кластеру України ми дізнаємося – які проєкти обрані для реалізації.