Плани створення нової верфі OCEA на Філіппінах

З цього допису ми дізнаємося – скільки коштує нова верф ОСЕА, яку компанія планує будувати на Філіппінах. Ця інформація нам особливо цікава з огляду на те, що і Київ, і Маніла замовляли у французів кораблі для прикордонного флоту, але філіппінці наполегливо домагалися того, що ніяк не вдається нам – збудувати нову вітчизняну верф і повністю локалізувати побудування сучасних суден у власній державі.

Що спільного між Україною та Філіппінами у взаємовідносинах з ОСЕА? Україна на виконання міжурядової угоди з Францією в 2020 році замовила у OCEA двадцять 32-метрових патрульних катерів проєкту FPB 98 MKI.

Філіппінській уряд також є замовником цієї суднобудівної компанії – з 2017 по 2020 рік ОСЕА побудувала чотири 24-метрових катери проєкту FPB 72 MKII і одне 84-метрове судно проєкту OPV-270 МКІІ для берегової охорони Філіппін.

Тобто і Україна, і Філіппіни обрали одного й того ж виробника для оснащення власних флотів морської (берегової) охорони порівняно схожими типами суден. Суттєва різниця між нашими країнами полягає в тому, що філіппінський уряд після перших отриманих суден наполягав на тому, щоб створити власні потужності для подальшої розбудови флоту, а український – обмежився декоративною умовою, що 5 з 20 корпусів будуть складені в Україні з деталей, виготовлених у Франції.

Вперше про наміри побудувати верф OCEA у Манілі філіппінці офіційно оголосили у 2021 році. Втім, як і в нашому випадку, справа рухалася повільно. Можливо тому причиною була ковідна криза, на яку посилаються автори повідомлення про угоду, або просто мала місце неквапливість, яка так характерна і для нас. Врешті у грудні 2022 року французи під час зустрічі з президентом Філіппін у Брюсселі підтвердили свої наміри збудувати нову верф.

Згідно угоди, вартість нової верфі, на якій буде працювати 500-600 осіб, складає 30 млн. доларів. Зверніть увагу, що і обсяг інвестицій, і заявлена кількість працівників, а також тип і матеріал суден, що планується будувати на верфі, збігається з показниками Damen для верфі в Туреччині.  Проєкція історії успіху анатолійської верфі на майбутню манільську верф дозволяє передбачити і залучення сотень контрагентів з місцевого бізнесу. Так спрацює традиційна для суднобудування аксіома – одна працююча верф витягує за собою десятки суміжних виробництв і загалом сприяє піднесенню економіки регіону або країни.

Таким чином маємо приклад розумної державної політики у розбудові вітчизняної промисловості та флоту, який бажано запровадити і в Україні. Нажаль поки що жоден з контрактів на постачання суден та кораблів, що Україна уклала в попередні роки з Францією, Туреччиною та Великобританією, не має конкретних планів по створенню нових вітчизняних верфей закордонним інвестором.

Між тим, вільних майданчиків під такі плани в одному лише Миколаєві поки що знайдеться 3-5. На ці майданчики вже сьогодні зазіхають недоброчесні чиновники. Для отримання швидкої власної наживи вони планують їх виведення з попереднього цільового призначення та продаж під житлову забудову або іншу комерційну діяльність. У випадку подальшої відсутності державної стратегії у розбудові промисловості, ми ризикуємо втратити не просто залишки підприємств, а й шанс на їх відновлення будь-коли у найближчому майбутньому.

Джерело світлини: https://www.ocea-ssm.com/