Інвестиції в Damen Shipyards Antalya та їх результати

В рамках нашого циклу про кращі світові зразки верфей погляньмо на Damen Shipyards Antalya. Скільки коштувало побудувати нову верф та які результати це дало? Цей приклад нам особливо цікавий з кількох міркувань:

– По-перше, на цій верфі будують багатоцільові судна, що проєктують у миколаївському ПКБ MDEM. Наприклад – пошуково-рятувальні судна пр. FSC 4008 PATROL, швидкісне судно для заміни персоналу на морських офшорних спорудах пр. FSC 7011, судно забезпечення пр. YS 5009  та ін.

– По-друге, Damen почала інвестиції в Туреччину та Румунію після того, як уряд України здійснив череду агресивних дій проти цієї корпорації і в 2005 році примусив її покинути Миколаїв. Тому корисно подивитись – що саме ми втратили. Корисно тому, що такі приклади треба наполегливо демонструвати суспільству, щоб ці події ніколи більше не відтворилися. Між тим, загроза нових інвестиційних втрат досі не зменшилася і, якщо її не усунути, післявоєнний сплеск зацікавленості Заходу до України просто згасне.

– Врешті, ми наголошуємо, що верф розташовано в Анталії, тобто в одній з кращих туристичних зон світу. Може краще було забудувати ділянку готелями? Наприклад миколаївська міська влада докладає зусиль прямо зараз, щоб знищити Миколаївський Суднобудівний Завод тому, що територія в центрі міста і біля річки є дуже привабливою для елітної комерційної та житлової забудови. Тому цікаво – а які чинники вважають важливими турки при використанні власних державних ресурсів? Можливо і в цьому питанні нам є чому в них повчитися.

Корпорація Damen Shipyards почала розгортання верфі в Анталії в 2013 році. В перший рік існування підприємства було побудовано одне судно. В 2021 році (на цей рік ми маємо оприлюднені показники) верф будувала 28 суден на рік – від неповнокомлектних корпусів супер-яхт, які потім добудовуються на інших підприємствах під замовника, до проєктів, посилання на які ми навели вище.

Малюнок 2 – Спуск на воду судна пр. FCS 7011

Верф також випустила серію пошуково-рятувальних суден для берегової охорони Туреччини. Нижче ми побачимо які відносно невеликі інвестиції дозволяють країні тепер самостійно реалізовувати такі програми, а не замовляти судна за кордоном, як це робить Україна.

Малюнок 3 – Спуск на воду судна пр. YS 5009

На кінець 2022 року інвестиції Damen у верф в Анталії склали 22 млн. євро. Чи багато це? Для порівняння наведемо таки числа: вартість одного бронекатера пр. 58155 “Гюрза-М”, що будувалися на “Кузні на Рибальскому” в Києві – орієнтовно 5.5 млн. євро. Вартість замовлення 20 катерів для Морської охорони України у французької верфі ОСЕА – 136.5 євро. Ми погоджуємося, що порівняння таких чисел некоректне і наводимо їх тільки щоб мати масштабну лінійку для уявлення цієї суми коштів.

Хоча, можливо, 136 млн. євро контракту з Францією є достатньою сумою, щоб за ці ж гроші побудувати і нову верф в Україні або перенести повну технологію на той же “Нібулон”, який зараз є співвиконавцем програми, і таку ж саму кількість патрульних катерів, як і заплановано. Натомість наш уряд зразка 2020 року вирішив інакше – ми, як платники податків, профінансуємо промисловість Франції, але повну технологію не отримаємо – деталі будуть виготовлені на верфі ОСЕА і 5 з 20 корпусів планувалося з них зібрати на верфі “Нібулон” в Миколаєві.

Малюнок 4 – Катер берегової охорони пр. SAR 1906

Турки можуть відстоювати інтереси держави. Ми – ні. Наш уряд не демонструє державницький підхід. Позиція по цьому питанню може бути тільки одна – повний цикл побудування будь яких суден та кораблів повинен бути в Україні, а обирати виконавця треба на відкритому прозорому конкурсі, а не особистим чи кулуарним рішенням чиновників. Якщо на це не погодиться ОСЕА – погодиться FINCANTIERI S.p.A. (Італія). Якщо не погодиться FINCANTIERI – погодиться Fr. Lürssen Werft GmbH & Co.KG. (Німеччина). Тощо. Саме такий підхід нещодавно продемонструвала Болгарія.

Щоб не бути голослівним, в одному з наступних дописів ми подивимось – скільки коштує побудувати с нуля нову верф від ОСЕА. А зараз докладно про те – як спрацювали ці інвестиції в 22 млн. євро в Туреччині?

Загалом з 2013 по 2021 роки верф побудувала 186 суден 22-х типів. Більшість суден побудовано на експорт. Планувалося, що в 2022 році оборот складе 150 млн. євро – це дуже суттєвий внесок в місцеву та державну економіку.

Малюнок 5 – Пасажирський паром пр. Water Bus 2407

Верф використовує місцевих робітників і виключно вітчизняних субпідрядників. Продуктивність праці складає 1.1 млн людино-годин на рік, включно з субпідрядниками та постачальниками. В 2013 році на верфі почали діяльність 50 осіб. Сьогодні безпосередній персонал – понад 350 фахівців. Тобто це маленька верф навіть за українськими мірками. Верф також створює близько 300 робочих місць для субпідрядників. З 2013 по 2021 рік заробітна плата безпосереднім робітникам верфі Damen Shipyards Antalya склала близько 15 млн. евро та ще додатково – 6 млн. евро страхових внесків.

Верф залучає до співпраці у якості постачальників виключно місцеві підприємства малого та середнього бізнесу. База постачальників налічує 1088 місцевих компаній, інвестиції в яких з 2013 року склали 26 млн. євро і ще 41 млн. євро вартість закупівель.

Зверніть увагу, світлини з верфі демонструють її поступовий розвиток – спуск судна пр. FCS 7011 у січні 2021 року (мал. 2) ще виконувався гусеничними кранами-транспортерами, а вже влітку того ж року судно підтримки пр. YS 5009 (мал. 3) спускалося на воду вже за допомогою нового спуско-підйомного пристрою. Це ще один приклад поступових кроків від малого до великого, від простого до складного, від незадовільного до кращого.

Таким чином, на прикладі верфі Damen Shipyards Antalya ми бачимо яскравий зразок розумної державної політики, що дозволяє залучати інвесторів, створювати нові робочі місця, розвивати високотехнологічне виробництво та місцевий малий й середній бізнес. Створені виробничі потужності дають Туреччині можливість реалізовувати власні програми по розбудові флоту берегової охорони та набувати на міжнародному ринку репутацію постачальника інноваційних суден.

Впровадити таке ж відношення до інвесторів на державному рівні в Україні нам до цієї пори не вдалося і, якщо ми не вирішимо цю проблему, перспектива виграти війну, але програти мир стане реальністю.

Джерело:
https://www.damen.com/companies/damen-shipyards-antalya