Досвід замовлення кораблів пр. MMPV 90 для ВМС Болгарії

В рамках нашого циклу про кращі повчальні зразки та події у суднобудуванні погляньмо на спуск багатоцільового корабля “Храбри” пр. MMPV 90, який відбувся 4 серпня на верфі MTG Dolphin у Варні, Болгарія.

Цей приклад нам особливо цікавий з двох обставин – варненська верф Dolphin до цього вже будувала декілька військових кораблів для Екваторіальної Гвінеї за проектами миколаївського ПКБ “Асаба Дизайн Центр”, зокрема фрегат Wele Nzas та корвет Bata.  Тому, коли уряд оголосив конкурс на кораблі для ВМС Болгарії, ця верф разом з миколаївським ПКБ висунула власний проєкт і на першому етапі саме він став переможцем, але невдовзі з’ясувалося, що від вартості проєкту доведеться повернути в бюджет 20% ПДВ і болгарський виконавець вирішив, що справа не варта витрат. Про перебіг конкурсу ми писали у цьому дописі.

За право будувати кораблі для Болгарії надалі змагалися Fr. Lürssen Werft GmbH & Co.KG. (Німеччина) та FINCANTIERI S.p.A. (Італія). І в цьому криється друга повчальна для нас обставина – прозорий конкурс та конкурентні його засади вимагали самого суттєвого, що ніяк не вдається реалізувати в Україні – переможець повинен перенести повну технологію на вітчизняну верф і побудування нових кораблів повинно бути повністю локалізоване в Болгарії. Врешті німці перемогли у конкурсі і сьогодні NVL Group (колишній Lürssen) реалізує цей проєкт на тій же верфі MTG Dolphin.

Натомість Україна в аналогічних умовах укладала без конкурсу контракти, що передбачали побудування кораблів в Туреччині, Франції та Британії. Лише британський контракт натякав, що у майбутньому можливий перенос технології, але вже після отримання суто британських головних кораблів. Цікаво, що британська верф не має ані готового апробованого проєкту, ані досвіду побудування таких кораблів і отримає його за кошт українських платників податків. Обіцянки турків про можливість колись будувати корвети в Україні, на наш погляд, виглядають примарними, а складання 5 з 20 корпусів катерів ОСЕА в Україні з вже виготовлених у Франції деталей – це знущання.

Болгарія дає нам урок державницького підходу до справи, який повинен стати категоричним правилом – повний цикл побудування кораблів та суден повинен бути локалізований виключно на вітчизняних верфях і ніяк інакше.

А зараз просто порадіємо за сусідів і побажаємо їм вдалої розбудови ВМС – нам разом ще тримати порядок у Чорному морі. Що нам відомо про проєкт MMPV 90? Це багатоцільовий патрульний корабель (multi-mission patrol vessel), призначений для виконання широкого кола задач в рамках місій НАТО та Євросоюза. Передбачається, що озброєння корабля дозволить їм протидіяти повітряним, надводним та підводним загрозам.

В численних джерелах про пр. MMPV 90 повідомляється, що в нього закладено принцип модульності, тому наша редакція припускає, що на базі цього ж проєкту в подальшому можливо створення інших спеціалізованих кораблів. Якщо це так, то це ще один урок для нас – флот Болгарії отримає можливість за рахунок серійності здешевити технологію побудування та експлуатації великої кількості кораблів всього спектру функцій, притаманних військово-морським силам.

На першому етапі будуть побудовані два кораблі. “Храбри” зійшов на воду 4 серпня 2023 року і повинен увійти до складу флоту в третьому кварталі 2025 року. Другий корабель – “Смели” урочисто закладено 22 червня цього року і він повинен стати до служби до кінця 2026 року. Обидва кораблі отримали назви на честь міноносців болгарського флоту, що прийняли активну участь у Балканській війні на початку ХХ сторіччя.

Вартість контракту на ці два кораблі – 420 млн. євро. Для уявлення масштабу суми згадаємо, що контракт на 20 патрульних катерів ОСЕА (Франція) для України передбачає вартість у 136.5 млн. євро, а вартість одного (першого з двох) корветів пр. MILGEM, що Україна замовила у Туреччини, складає приблизно 265 млн. євро (весь контракт турецькі ЗМІ оцінюють орієнтовно в 900 млн. євро).

Загальні характеристики корабля пр. MMPV 90:
Довжина, м – 90
Водотоннажність, т – 2300
Швидкість, вуз – 24
Силова установка за схемою CODAD (COmbined Diesel And Diesel)
Озброєння:
1 х 76 мм гармата Oto Melara Super Rapid
1 * 35 бойовий модуль Oerlicon Millenium
4 х протикорабельні ракети SSM Saab RBS 13 Mk3
8 х зенітних ракет SAM MDBA Mica VL
2 х 324mm торпедні установки
2 х системи активного захисту Rheinmetall TKWA/MASS
1 х гелікоптер Eurocopter AS565 Panther

Кораблі обладнані інтегрованою бойовою системою Saab (Швеція), у складі:
– радар середнього радіусу дії Saab Sea Giraffe AMB
– система керування вогнем Saab Ceros 200
– бойова система Saab 9LV

В корпус корабля також інтегровано гідролокатор та сонар VDS (FFBNW).

Як ми бачимо, характеристики корабля обіцяють його значні можливості. Але з нашої точки зору більш цікавий досвід проведення конкурсу на замовлення кораблів та процес їх побудування на болгарській верфі MTG Dolphin. Сподіваємося, що цей досвід буде засвоєно в України під час повоєнної розбудові суднобудівної галузі та морських сил ЗСУ, ДСНС та Прикордонної служби.

Джерело новини та світлин: https://www.facebook.com/mtgdolphin