Cтворення цього дайджесту має на меті змалювати картину поточного стану Миколаївського суднобудування. Ми наводимо перелік посилань на діяльність підприємств, про продукцію чи послуги яких йшлося у пройдешньому році.
Окремо ми також наводимо схематичну мапу розташування верфей з цього переліку. Така ілюстрація, на нашу думку, важлива з огляду на те, що українське суспільство край приблизно уявляє собі стан суднобудування. Це породжує спотворене уявлення і спричиняє шкоду сумлінним власниками та працівникам, коли їх підприємство починають ототожнювати з іншим збанкрутілим заводом. Сподіваємося, чергове нагадування, що «миколаївський суднобудівний завод» – це не один завод, і навіть не два, хоч трошки прояснить ситуації к користі галузі загалом.
Безумовними лідерами галузі є Суднобудівний завод «Океан» (позначка на мапі 1) та Суднобудівний-судноремонтний завод «Нібулон» (поз. 2). Це два підприємства, що мають повний цикл для суднобудування і без додаткових умов здатні будувати корпуси суден і кораблів будь яких типів та розмірів, що потенційно можуть бути замовлені Українським державним або цивільним власником. Ці підприємства відрізняються розмірами технологічних ліній, спуско-підйомними пристроями та крановим обладнанням, що зумовлює відмінності у потенційно можливому тоннажі суднобудування та судноремонту, але це тема окремої розмови.
Суднобудівний завод «Океан» (поз. 1) цього року згенерував найбільше галузевих новин. Завод виконав декілька середньотоннажних замовлень на судноремонт, у т.р. й для закордонного замовника. Безумовними топ-новинами року стали звістки про те, що створено новий батопорт сухого доку та про добудування суховантажного судна типу «Буг», зам. 130. Можливо не усе заплановане збулося, і тому ми бажаємо «Океану» у 2022 році здійснити омріяне. Усі дописи про Суднобудівний завод «Океан» за посиланням…
Суднобудівний-судноремонтний завод «Нібулон» (поз. 2) в пройдешньому році спустив на воду два несамохідних судна. Знаковою новиною стало повідомлення про передачу двох барж у лізинг іншій судноплавній компанії Asket Shipping. Ми вітаємо цю подію, що опосередковано може свідчити про перехід від політики «будуємо для себе», до будування для інших Українських судноплавних компаній та бажаємо продовжити цю тенденцію у наступному році. Усі дописи про Суднобудівний-судноремонтний завод «Нібулон» за посиланням…
Ми усвідомлено не коментуємо новини про участь «Океану» у корветній програмі а «Нібулону» у програмі побудування катерів для Морської Охорони ДПСУ до появи перших втілень у металі.
Найстаріше міське суднобудівне підприємство Миколаївський Суднобудівний Завод (поз. 3) у пройдешньому році виконало декілька замовлень на судноремонт кораблів ВМСУ. Сьогодні завод потребує реконструкції для відновлення суднобудування. Історична частина заводу, що отримала поточний вигляд у 1911 році, скоріш за все, у найближчі роки втратить значення для цієї мети, але на Північному боці (правий беріг Інгулу) ще у 80-х роках минулого сторіччя було закладено нову верф, яка залишилась недобудованою. На наш погляд саме там можливе розгортання сучасної модернізованої верфі за умови суттєвого покращення (хоча б локально галузевого) бізнес-клімату в Україні. Усі дописи про Миколаївський Суднобудівний Завод тут…
Про Миколаївський Суднобудівний Завод ще варто додати, що він переживав за свою 230+ річну історію такі метаморфози вже не вперше. Радимо прочитати цю історію крахів та піднесень Миколаївського суднобудування…
Чорноморський Суднобудівний Завод (поз. 4) – це саме те підприємство, що юридично припинило існування у 2021 році. Але тонкощі цієї справи примушують звернути погляд на Миколаївську верф Smart Maritime Group, що у певний час отримало більшість ресурсів ЧСЗ. Це підприємство належить В. Новинському і необізнані посполиті часто калькують власні обривки знань про світ на Миколаївське суднобудування загалом. Насправді ліквідований ЧСЗ юридично майже не мав ніяких активів, а суднобудування та судноремонт здійснювалися на потужностях Миколаївської верфі SMG. Скоріш за все якісь роботи, принаймні судноремонт, верф виконувала й у цьому році, але відомостей про ці роботи ми не маємо.
Традиційно на території Чорноморського Суднобудівного Заводу орендують площі та потужності декілька судноремонтних підприємств. Невеликі компанії мають суттєво менші накладні видатки і це дозволяє їм пропонувати нижчі ціни на тендерах з ремонту державного та цивільного флоту. У 2021 році ми отримували відомості про діяльність судноремонтних підприємств «Югсудоремонт» та «СП ТЕХФЛОТ».
Окрім порівняно великих заводів, в Миколаєві працюють декілька малих та середніх верфей, що здатні власною продукцією забезпечити потреби Національної поліції, Держгідрографії, ДСНС, Морської охорони, АМПУ та інших структур. Дві верфі традиційно мають найкращі зразки для демонстрації власних спроможностей – Яхтобудівна верф «Флагман» (поз. 6) верф «Чорноморські яхти» (поз. 5).
Миколаївські проєктно-конструкторські бюро, що за умов стагнації вітчизняного суднобудування, переважно працюють на закордонний ринок, у минулому році, як і багато інших підприємств, зіштовхнулися зі складнощами діяльності в умовах ринку під впливом ковідних обмежень. Тим більше заслуговує на повагу їх стійкість та зусилля у збереженні фахового середовища.
ПКБ MDEM, що є підрозділом голландської корпорації DAMEN, безумовно є не тільки лідером у галузі проєктних послуг. Підприємство давно перетворилося на мультисервісну компанію, що також виконує дослідницькі, освітні та маркетингові проєкти по всьому світу. В Україні MDEM є потужним рушієм розбудови Морського кластеру і з цієї точки зору виконує місію зміцнення України та відновлення промислового потенціалу. Усі дописи про MDEM дивіться тут…
А ретроспективу про Морський Кластер України можете отримати за посиланням…
Ще один голландський офіс, ПКБ C-Job, також представляє Миколаївську кораблебудівну школу у світі…
Державне підприємство Дослідно-проєктний центр кораблебудування успішно працює на міжнародному ринку. Інфографіку та інші дописи про ДПЦК подивіться за посиланням…
Національний Університет Кораблебудування ім. адм. Макарова у цьому році вчергове збільшив набір на кораблебудівні спеціальності. Усі дописи про НУК за посиланням…
Нарешті у галузі суднового газо-турбобудування теж маємо позитивні новини. Нажаль, поки що не для нашого флоту, але тішить, то на ДП НВКГ «Зоря-Машпроєкт» повністю збережені технології та потужності, про що свідчить зростаюче впровадження наших турбін на Індійських ВМС …
Наведений вище список не вичерпний. Ми навели перелік лише тих підприємств, діяльність яких була помітною у 2021 році. Нажаль ми не отримували відомостей про роботу ПКБ «Торола», «Асаба Дизайн Центр», Zaliv Ship Design та декількох малотоннажних верфей. Деякі підприємства не оприлюднюють інформацію про свою діяльність за угодою з замовником або з інших причин.
Підводячи підсумки, ще раз побажаємо корабелам втілити у 2022 році давно омріяні задуми про відновлення суднобудування. Це теж тема для окремої розмови, але, коротко кажучи, сприяти цьому будуть законодавчі ініціативи з покращення загальнодержавного бізнес-клімату. Ми почули певні обіцянки уряду Країни з цього приводу. Від самого початку особливої надії на ці обіцянки було небагато, бо й чули ми вже їх неодноразово, й на деяких осіб, що ці обіцянки роздають, марно сподіватися.
Але ми віримо в еволюційний поступ. Ми переконані, що збереження незалежності – це гарантія поступового вбудування України у Світову економіку з притаманними їй ринковими механізмами. Тож успіх – лише справа часу. Хоча, можливо, й неблизького, тому що важко позбутися радянського неефективного та корупційного стилю керування промисловістю. Тим більше шансів доказати нашу українську впертість та незламність. Працюємо.