Вартий уваги приклад Болгарії з замовлення багатоцільових модульних патрульних кораблів. Слово «модульний» означає, що базовий проєкт передбачає можливість побудування кораблів під різні задачі залежно від комплектації специфічних модулів, що містять озброєння, обладнання тощо. Тож можна припустити, що у перспективі ВМС Болгарії на базі цього проєкту отримають не лише класичні патрульні OPV (Offshore Patrol Vessel), а й ударні та кораблі інших типів. Такий підхід спрощує та здешевшує обслуговування та ремонт кораблів, підготовку екіпажів тощо.
Метою замовлення двох нових патрульних кораблів є заміна кораблів радянської побудови, ремонт та підтримка яких важким тягарем лягають на ВМС, та можливість брати участь у широкому діапазоні операцій НАТО та ЄС. На це Народні збори (парламент) Болгарії виділили 984 млн. левів (503 млн. євро на початок 2020 року).
Тендер на постачання цих кораблів було оголошено наприкінці 2019 року. В змаганнях за проєкт взяли участь верфі Fr. Lürssen Werft GmbH & Co.KG. (Німеччина), FINCANTIERI S.p.A. (Італія) та болгарська MTG Dolphin. На початку 2020 року повідомлялося що уряд Болгарії затвердив звіт міжвідомчої робочої групи, що радив обрати для реалізації проєкту німецьку верф Fr. Lürssen Werft GmbH & Co.KG.
Перший урок, який ми отримуємо з цього кейсу – відкритий прозорий тендер на замовлення кораблів, у якому прийняли участь й болгарська, й закордонні верфі. Хоча це і є прийнята у Світі практика, такий підхід в Україні поки що недоступний. Й французький, й англійський, й гіпотетичний турецький контракти приймаються авторитарно особами, що реалізують Українську політику.
Цікаво також, що італійська верф FINCANTIERI, не погоджуючись з результатами обрання переможця, подала скаргу та заблокувала подальший процес. Болгарські джерела повідомляють, що подолати блокування контракту з німцями можна лише на законодавчому рівні в парламенті, доопрацювавши проєкт та умови тендеру. Хоча сама ситуація натякає на можливу недосконалість тендеру, процес проходить прозоро.
У липні 2020 року міністр оборони Красимир Каракачанов повідомив, що переговори з Lürssen будуть завершені у жовтні 2020 року. Зі слів міністра: «Обидва кораблі будуть побудовані в Болгарії, а це означає, що близько 20% бюджету проекту залишиться тут».
І це другий урок – болгари будують кораблі на своїй верфі. За неофіційною інформацією субпідрядником німців буде все та ж Варненська верф MTG Dolphin. Хоча самі болгари тут знайшли зраду, вказуючи, що MTG Dolphin візьме не себе «грубу роботу» з побудування корпусів, а інтеграція обладнання та озброєння залишається на боці Lürssen.
Те ж джерело повідомляє, що сама MTG Dolphin на попередньому етапі тендеру була визнана переможцем, але зняла з тендеру власну пропозицію після того, як несподівано з’ясувала, що отримає за проєкт на 20% менше, бо ПДВ доведеться повернути в бюджет. З яким проєктом MTG Dolphin виходила на тендер достеменно невідомо, але, зверніть увагу, що це та сама верф, що за проєктами Миколаївського ПКБ «Асаба Дизайн Центр» будувала корвет Bata, фрегат Wele Nzas та патрульні кораблі для Екваторіальної Гвінеї. На міжнародних галузевих виставках MTG Dolphin пропонує модульні проєкти також на базі патрульного корабля OPV60 від «Асаба Дизайн Центр».
Тепер болгарська верф MTG Dolphin побудує сучасні патрульні кораблі від німецької верфі Fr. Lürssen Werft GmbH & Co.KG. і за українськими депресивними реаліями це геть не погано. Але ми звертаємо увагу, що умови тендеру, його проведення, обрання переможця та реалізація проєкту – це виключно результат грамотної реалізації цього процесу Урядом Болгарії. Це і є позитивний приклад для України. У нас попри те, що Уряд за 30 років Незалежності жодним чином не демонстрував системного підходу з формування складу ВМС та завантаження суднобудівних підприємств, громадськість чомусь схильна перекладати відповідальність за це саме на суднобудівників, нарікаючи їм за «неумілість». Цей хибний підхід дуже шкодить вітчизняної галузі, бо врешті призводить до вивченої безпорадності. Між тим, про Миколаївську «Асабу» ми щойно згадували, а про інші зразки наших проєктів можна почитати тут…
Щодо ж самого проєкту патрульного корабля від Fr. Lürssen Werft GmbH & Co.KG., то деталі ще не відомі, але на сайті підприємства представлені три варіанти – OPV80, OPV85 та OPV90. Який з цих кораблів або інший буде будувати Болгарія, ми скоро побачимо.
Дивіться також наш погляд на військово-морську базу Варна…