Погляд на суднобудівний завод «Океан» зсередини. Ми дивилися корпусообробний та збирально-зварювальний цехи, основні технологічні етапи виробництва, що задіяні в суднобудуванні. Короткий висновок такий – завод повністю зберіг можливості будування суден. Все обладнання, що вціліло на заводі до 2018 року, коли завод перейшов до українського власника, працює. Протягом 2019 року керівництво заводу інвестувало у модернізацію критично важливих ланцюгів технологічного процесу – лінію теплового різання металу з ЧПУ, зварювальне та кранове обладнання тощо. Сьогодні розміри суден, що потенційно може будувати «Океан» обмежені спусковим засобом – плавучим доком, що дозволяє спускати судна довжиною до 140 метрів. Наразі також планується, що ремонт батопорту сухого доку буде завершено до кінця цього року і завод вийде на свої проєктні можливості – сухий док заводу дозволяє будувати чи приймати на ремонт судна довжиною понад 300 метрів, що робить «Океан» однією з найпотужніших верфей у Європі.
Огляд заводу – джерело сподівань на краще. Дахи, скління цехів, опалювальні системи цілі, що повинно забезпечити належні умови роботи в будь-який сезон. Цехові кран-балки, машини теплового різання з ЧПУ, включно NUMOREX (ESAB, Швеція) для різання листового прокату під шаром води (забезпечує зменшення деформацій), автоматизована лінія збирання-зварювання плоских секцій ESAB-HEBE, автоматичні вальці FUJICAR (Японія), преси, транспортери для переміщення секцій COMETTO (Італія) й SCHEUERLE (Німеччина) та інше – все це обладнання в наявності, в робочому стані та задіяне прямо зараз для виготовлення металоконструкцій у т.р. по закордонним замовленням. Свого часу, завдяки цьому обладнанню, «Океан» був найсучаснішою верфью. Але класична технологія суднобудування за минулі десятиріччя не породила кардинально нових методів й наявне на заводі обладнання здатне стовідсотково виконувати свої завдання.
Попри потенційну готовність заводу до відновлення суднобудування, агресивні дії державної влади проти інвесторів викликали негайне скасування 5 нових контрактів й часткове призупинення діяльності заводу. Вдалий контракт з компанією Eurobulk обіцяв продовження серії суден в 20 одиниць, але його також було скасовано. В умовах відверто ворожої протидії Генеральної прокуратури завод працює не на повну потужність – продовжує будівництво мостів та шляхопроводів, а також приймає короткострокові замовлення на судноремонт.
Критична ситуація з виробничим навантаженням негативно впливає на соціальний стан колективу – сотні людей, що сподівалися на сталий розвиток підприємства, знову владою поставлені в непевні умови. Перспективи залучення інвестицій у місто та країну на фоні подій навколо «Океану» також виглядають сумнівними – ніхто не отримає гарантій на закон та справедливість. Тому ми вважаємо, що справа суднобудівного заводу «Океан» – наша спільна справа, що стосується кожного. Відстоїмо завод – зійдуть на воду нові кораблі.