Суднобудівні підприємства Миколаєва

Медійна хвиля, спричинена атакою Офісу Генерального Прокурору на Українське суднобудування, призвела до обертання в інформаційному просторі чималої кількості фейків. Наприклад, дописи про Суднобудівний завод «Океан» супроводжувалися у ЗМІ світлинами Миколаївського Суднобудівного Заводу, інвестору «Океану» задавали питання щодо крейсера «Україна» і, навіть, закидали причетність до відомого олігарха Новинського. Загалом виявилося, що не лише суспільство, а й журналісти топ-рівня не володіють адекватними відомостями про вітчизняне суднобудування. Ми вважаємо, що такий стан речей шкодить справі не менше, ніж ворожі або непрофесійні дії влади, тому що з них випливає громадське засудження чи виправдання вчинків посадових осіб. Тож ми продовжимо цикл оглядових публікацій про кораблебудівну галузь Миколаєва, сподіваючись, що це матиме загальну користь.

Цим дописом розповідаємо про суднобудівні та судноремонтні підприємства міста. Огляд не містить вичерпний список підприємств. До нього не увійшли декілька верфей, що виробляють човни та катери, а також ті, про які ми не отримували відомості протягом 2019 року. Про усі згадані підприємства ми докладно розповімо у наступних публікаціях, щоб дати повне уявлення про поточний стан речей та можливості верфі. Наразі ми вказуємо лише окремі риси, щоб подолати плутанину та хибне уявлення, що іноді виникає в обговореннях теми.

Від радянського періоду в Миколаєві залишилося три верфі: Миколаївський Суднобудівний Завод (колишня назва – завод ім. 61-го Комунара), Миколаївська верф Smart Maritime Group (колишня назва – Чорноморський Суднобудівний Завод) та Суднобудівний завод «Океан».

Миколаївський Суднобудівний Завод (колишня назва – завод ім. 61-го Комунара) знаходиться у Державній власності. Керування підприємством виконує Державний концерн «Укроборонпром». Завод належить до переліку стратегічних підприємств, що не підлягає приватизації. Саме на цьому заводі будувалися ракетні крейсери пр. 1164, шифр «Атлант» й досі чекає своєї долі крейсер «Україна» (це колишня назва корабля, що вже не актуальна). Сьогодні завод є головною ремонтною базою Військово-Морських Сил України. Технологічні можливості для судноремонту збережені – у наявності плавучий док, дві окремі добудовчі набережні, кранове обладнання тощо. Для відновлення суднобудування потрібна модернізація обладнання корпусообробного виробництва. Нагальною необхідністю для заводу, від якої зараз залежить його судьба, є давно очікуване рішення Уряду, що визначить демілітаризацію та утилізацію крейсера пр. 1164 (кол. «Україна») та ряд мір щодо відновлення суднобудування. Нажаль, з цими рішеннями Уряд зволікає. Усі наші публікації про діяльність Миколаївського Суднобудівного Заводу (МСЗ) дивіться за посиланням.

Миколаївська верф Smart Maritime Group (колишня назва – Чорноморський Суднобудівний Завод) належить ПрАТ «Смарт-Холдінг», бенефеціаром якого є Вадим Новинський. Саме на цьому заводі у радянські часи будувалися авіаносці (авіаносні крейсери), а в 2011 році було закладено перспективний Український корвет пр. 58250. До війни фінансування будування корвету було нестабільним, а з початком війни призупинено. Рішення Уряду 2017 року продовжити фінансування програми «корвет» не було виконано. Зараз планується основні роботи по формуванню корпусу корвета виконати на Миколаївській верфі SMG, а оснащення озброєнням та системами керування на МСЗ. Завод зберіг обладнання повного технологічного циклу для суднобудування, у т.р. обидва 900-тонні крани у робочому стані та в 2020 році вони пройдуть планове переосвідоцтво. Плавучий док верфі наприкінці 2019 року пройшов капітальний ремонт. У 2019 році завод виконував судноремонт та у березні здав танкер для голландської компанії VEKA Shipbuilding. Верф завантажено значно менше, ніж дозволяють її потужності. Усі наші публікації про діяльність Миколаївської верфі SMG дивіться за посиланням.

Суднобудівний завод «Океан» за минулі два десятиріччя пережив найбільш драматичні події. У 2000 році завод придбала голландська корпорація Damen Shipyards Group і наступні 8 років, з яких два підприємством володіла норвезька компанія Aker Yards ASA, за показниками перевищували найкращі радянські часи. Але в наслідок дій корумпованої Української влади завод перейшов під контроль Wadan Yards, а потім послідовності офшорів, пов’язаних з російським олігархатом та спецслужбами, й це призвело майже до миттєвої зупинки виробництва та перетворенню заводу на контрабандний порт. З 2015 року Українська влада докладала зусиль до вилучення заводу з під російського впливу. Нарешті у грудні 2018 усі процедури були юридично завершені та з відкритих торгів Суднобудівний завод «Океан» було продано Українському власнику. Групу інвесторів заводу очолює Миколаївський підприємець Василь Капацина. 2019 рік став переломним – зараз на заводі працює 720 осіб, за минулий рік у реконструкцію інвестовано 1,5 млн. доларів, закладено два судна на замовлення голландської компанії Eurobulk. Технологічне обладнання повного циклу в наявності для суднобудування, включно плавучий док та унікальний сухий док довжиною 354 метри. Обладнання доку зараз проходить модернізацію. Однак, 14 січня 2020 року Печерський районний суд міста Києва за поданням Офісу Генерального Прокурора України наклав арешт на майно заводу в інтересах колишніх російських власників. Суднобудівна спільнота Миколаєва розраховує на допомогу усієї громадськості України для тиску на владу та усунення перепон вітчизняному суднобудуванню. Усі наші публікації про Суднобудівний завод «Океан» читайте за посиланням.

Суднобудівний-судноремонтний завод «Нібулон» (колишня назва – Суднобудівний завод «Лиман», а до 2000 року – «Чорноморський судномеханічний завод»). Сьогодні це сучасне підприємство, оснащене найновішим обладнанням кращих світових виробників. З 2014 року компанія «Нібулон» під проводом свого засновника О.О. Вадатурського провела декілька етапів модернізації заводу і сьогодні стапель та боковий сліп дозволяє спускати судна довжиною до 140 метрів. З 2014 року побудовані десятки суден й сьогодні керівництво компанії заявляє про можливість будування на верфі військових кораблів або суден подвійного призначення. Верф «Нібулон» однозначно одна з найкращих в Європі і безумовно успішно вирішить будь яке завдання. Усі наші публікації про верф «Нібулон» читайте за посиланням.

Чорноморська Яхтова Верф спеціалізується на будуванні алюмінієвих та стальних суден та катерів для відпочинку та спеціального призначення. Серед побудованих проєктів як яхти океанського класу, так і катери для Державної Служби Надзвичайних Ситуацій України. Усі наші публікації про Чорноморську Яхтову Верф читайте за посиланням.

Окремою групою у нашому списку йдуть судноремонтні підприємства. Це порівняльно невеликі колективи від кількох десятків до кількох сотень працівників. Їх сильні якості – високий рівень фаху спеціалістів та оптимальна структура керівництва, що призводить до низьких накладних видатків. За рахунок цього вони мають можливість вигравати відкриті тендери на судноремонт державного або комерційного флоту. Для здійснення своєї виробничої діяльності вони користуються послугами верфей з вищенаведеного переліку. За умовами сервісного договору завод надає такому судноремонтному колективу послуги доку, кранів, оснастки, обладнання тощо. Загалом така схема є взаємовигідною та приводить до зменшення витрат обох сторін. Лідерами на цьому ринку послуг у Миколаєві та Україні є:

Суднобудівна-судноремонтна компанія «Миколаївська верф» (не плутати з Миколаївською верф’ю SMG). У 2019 році підприємство виконувало судноремонт на потужностях Суднобудівного заводу «Океан».

ТОВ «ЮСК Сервис». Підприємство орендує площину на Миколаївській верфі SMG (колишня назва – ЧСЗ).

ТОВ «Магістраль-Юг». У 2019 році підприємство виконувало судноремонт на потужностях Миколаївського Суднобудівного Заводу та Суднобудівного заводу «Океан».

Ми сподіваємося, що наведена інформація допоможе вам краще орієнтуватися в ситуації та підтримувати Українське суднобудування. З переліком Миколаївських проєктно-конструкторських бюро ви можете ознайомитися за посиланням.

Слідкуйте за наступними дописами про Миколаївське суднобудування на сайті «Миколаїв – місто корабелів»: http://shipbuilding.mk.ua/