Корвет пр. 58200 “Гайдук-21”

З 25 по 27 вересня у Баку, столиці Азербайджану, пройде Міжнародна Оборонна Виставка ADEX 2018 – один з масштабніших та статусних військових форумів у регіоні. На Українському стенді Державної Компанії «Укрспецекспорт» будуть представлені у т.р. й пропозиції Миколаївських підприємств – НВКГ «Зоря»- «Машпроект» та Дослідно-Проектний Центр Кораблебудування. У зв’язку з цим познайомимося докладно з однією з центральних пропозицій Українського стенду минулої виставки ADEX 2016 – перспективним проектом корвету «Гайдук-М», що був модифікований спеціально для країн Каспійського регіону та побажаємо нашим представникам й цього разу досягти успіху при заключенні нових контрактів.

Проект багатоцільового корвету «Гайдук-М» розроблено у 2012 році Миколаївським підприємством ДП Дослідно-Проектний Центр Кораблебудування (ДПЦК). Цей проект є подальшим розвитком пр. 58200 «Гайдук-21», який з 2002 року пропонувався для ВМС України. «Гайдук-М», як і його попередник, має значний експортний потенціал. Замовленням цього корабля в Україні або побудовою на власній території у різний час цікавились Малайзія, Індонезія та Бруней. У публікаціях ЗМІ повідомлялося, що сам султан Брунею проявляв зацікавленість до проекту «Гайдук». Вважається, що тодішня «багатовекторність» політики України, а попросту кажучи, вплив Росії на вище керівництво держави, не дозволили отримати ці замовлення. У 2001 році Росія запустила у виробництво серію аналогічних корветів пр. 20380, а трохи пізніше його експортний варіант пр. 20382, що претендували на той же ринок, що й Українські корвети. Цей чинник, у тому рахунку, привів до активізації російського лобі, протидіючого Українським верфям, та мав виключно негативні наслідки.

Проект 58200 “Гайдук-21” передбачав установку російських систем озброєння та радіолокаційну систему й газотурбінну установку українського виробництва. Проект «Гайдук-М» перероблено вже повністю на західноєвропейські системи озброєння. У 2014-2015 роках тривали перемовини з країнами Каспійського регіону. Казахстан проявляв зацікавленість, але самотужки побудувати такий корабель не в змозі. Побудування корабля в Україні та трансфер каналом Волга-Дон блокує Росія. Корабель активно пропонувався для ВМС Азербайджану, враховуючи можливість побудування на азербайджанській верфі. Цей варіант було перероблено під турецькі та ізраїльські системи озброєння. Але наразі проект “Гайдук-М” ще не отримав свого замовника.

Цікаво, що 10 років тому розглядалася також можливість будування серії корветів пр. “Гайдук-21” на експорт в Україні. Виходячи з техніко-економічних показників ВАТ “Завод “Ленінська кузня” (зараз “Кузня на Рибальскому”), розрахункова тривалість будування головного корабля складала 36 місяців, а темп будування – один корабель у два роки. Такий темп будування кораблів для національних ВМС запропонований виходячи з прогнозу тодішнього економічного становища в Україні. При нормальному фінансуванні планувалася здача по одному кораблю щорічно. Орієнтована вартість будівництва головного корвета “Гайдук” складала по тому розрахунку близько 125 млн. у.о. Вартість серійного корабля (5-го в серії) складала 110 млн. у.о.

Проект “Гайдук-М” розроблено для дій в закритих морях, або в прибережних районах відкритих морів. Корвет призначений для боротьби з надводними кораблями та підводними човнами, для охорони районів базування флоту й державного кордону, для ведення розвідки, участі у конвоях, десантних й миротворчих операціях та ін.

Оцінка бойової ефективності корвета “Гайдук” показала, що його ТТХ, для свого діапазону водотоннажності, знаходяться на рівні кращих світових зразків. Застосований у проекті комплекс заходів щодо зниження фізичних полів і підвищення скритності не має аналогів у вітчизняному кораблебудуванні за обсягом впровадження сучасних “стелс-технологій”.

Корпус корвету – традиційний “монохал” з подовженим полубаком, інтегральною надбудовою та розвинутими фальшбортами, що прикривають озброєння та палубні механізми. Непотоплюваність та аварійна стійкість корабля забезпечені при затоплені будь яких двох суміжних відсіків. Для дій в умовах застосування зброї масового ураження, на кораблі облаштовано зону колективного захисту цитадельного типу. Матеріал корпусу – високолегована кораблебудівна сталь. Надбудову виконано з морського стійкого до корозії легкого сплаву, а щоглу та фальшборти – з композитного матеріалу. Ці міри дозволяють значно зменшити радіолокаційну помітність корабля. Мореплавність корабля необмежена. Застосування зброї можливо на усіх швидкостях при хвилюванні моря до 5 балів включно. Корабель облаштовано активним заспокоювачем хитання.

На «Гайдуке» застосовано комбіновану двовальну дизель-газотурбінну установки схеми CODAG, у складі якої можуть бути використані сучасні дизелі MTU серії 4000 з газовими турбінами та швидкісними редукторами НВКГ «Зоря» – «Машпроект». Швидкість ходу до 20 вузлів забезпечується дизелями. З метою зниження акустичної помітності усі механізми встановлюються з застосуванням двокаскадної амортизації, головні дизелі та дизель-генератори встановлюються у звукоізолюючих укриттях. На кораблі відсутній димар традиційної конструкції, що дозволило значно знизити теплову помітність судна.

На кораблі передбачається тимчасове базування корабельного багатоцільового гелікоптера середнього класу масою до 6 т (типу Lynx чи Dauphine). Для посадки гелікоптера в складних метеоумовах передбачена спеціальна оптична система забезпечення посадки, а також система фіксації і примусової посадки гелікоптера.

Серед озброєння корабля, що повинно було встановлено поряд з системами російського виробництва (один з варіантів), планувалося використання систем Українського виробництва:
– Багатофункціональний активно-пасивний радіо- і оптико-електронний комплекс “Мушкет-МЕК” для виявлення повітряних (у зоні до 110 км) і надводних цілей (у зоні до 300 км)та керування вогнем дрібнокаліберної артилерії.
– Гідроакустична станція “Босфор” для виявлення й одночасний супровід до 8 підводних цілей на дистанції до 15 км і більш, у тому числі під шаром температурного стрибка.
– Комплекс оптико-електронної протидії “Каштан-3” для протидії боєприпасам з лазерними головками наведення встановлюється.
– Автоматизований комплекс зв’язку для забезпечення радіозв’язку з кораблями, береговими командними пунктами і допоміжною авіацією, а також внутрішнього корабельного зв’язку.
– Система навігаційного устаткування, що включає також і дві навігаційні РЛС для рішення навігаційних задач.
– Оптронно-радіолокаційної системи “Леопард-К” для керування стрільбою 100-мм артустановки, включно використання керовних снарядів.

Тактико-технічні характеристики

Довжина, максимальна, м – 85,47
Довжина по КВЛ, м – 70,8
Ширина максимальна, м – 10,15
Ширина по КВЛ, м – 9.50
Висота борту на міделі, м – 8.00
Осадка по КВЛ, м – 3.10
Осадка максимальна для повної водотоннажності з обліком занурення бульбового обтічника, м – 5.84
Водотоннажність повна, т – 1200
Водотоннажність стандартна, т – 1040
Автономність: 15 діб
Екіпаж: 52 особи
Швидкість повного ходу, вуз – не менше 32
Економічна швидкість, вуз – 14
Дальність плавання, м. міль – 3500

Радіотехнічні засоби
3D РЛС виявлення надводних і далеких повітряних цілей
РЛС виявлення загоризонтних надводних цілей
Оптико-радіолокаційна система управління стрільбою АУ Sting EO
Оптико-електронна система управління стрільбою АУ
АСБУ на базі TACTICOS
Комплекс РЕБ та пускові установки перешкод
Комплекс протидії зброї із лазерним націлюванням
Гідроакустичний комплекс (ГАК)
Гідроакустична система виявлення підводних диверсійних сил та засобів (ГАС ПДСЗ)
Навігаційна РЛС
Інтегрований місток

Озброєння
Комплекс КРЗ – 2х4 ПКР (ММ40 Block3)
ЗРК середньої дальності (8 ЗКР MICA VL)
Артилерійськи установки:
1х1 76-мм АУ (OTO Melara)
1х6 135-мм АУ (Millennium)

або
1х1 100-мм АУ
1×6 30-мм АУ (АК-630М)
2х1 12,7-мм кулемети
Торпедні апарати(ТА): 2х2 324-мм
2 РБУ(опція)
Багатоцільовий гелікоптер масою до 6 т (типу LYNX)

Склад корабельної зброї та радіоелектронного озброєння може бути уточнений у відповідності до вимог замовника.

У публікації використано текст: Арташес Маркарян, капітан-лейтенант, кореспондент газети “Флот України”. Зображення загального розташування використано з журналу “Судостроение и судоремонт”, №6, 2004 г.
Опис проекту на сайті Розробника: http://srdsc.com/ua/projects/multipurpose-corvette-gayduk-m/