Проєкт MPV80 для України і Данії

Цитата з інтерв’ю, що дав посол Данії пан Олє Егберг Міккельсен виданню РБК-Україна 30.04.2024:
“.. до повномасштабного російського вторгнення ми працювали над морським проектом, який мав на меті будівництво військових кораблів на верфі в Миколаєві та одночасно модернізацію верфі, бо Україна має величезний потенціал у плані суднобудування. Поляки можуть будувати кораблі, китайці можуть, корейці можуть – а чому Україна не може, вам просто потрібні технології, вам потрібні ноу-хау та інвестиції.
Тож перед війною була ідея, що Данія долучиться до такого партнерства, яке модернізує суднобудівну промисловість у Миколаєві.”

Про що казав пан посол? У грудні 2021 року посольство Данії повідомило про підписання меморандуму з Міністерством інфраструктури України про наміри створенні єдиної системи безпеки та пошуково-рятувальних робіт на морі, що передбачає контроль над територіальними водами та посилення морського та військово-морського потенціалу України.

Для реалізації цього проекту було створено консорціум Danske Patruljeskibe K/S у складі провідних данських компаній Odense Maritime Technology’s (OMT), Terma та PensionDanmark A/S. Уряд Данії надав гарантії Данському експортно-кредитному агентству (EKF) для страхування зовнішньоекономічної діяльності консорціуму на суму 7,8 млрд датських крон ($1,19 млрд).

Компанія OMT зі складу консорціума – є провідним консультантом та розробником кораблів для флоту Данії.  Одна з сучасних розробок OMT – проєкт фрегату Iver Huitfeldt для ВМС Данії. Цей проєкт став прототипом для нових фрегатів Великобританії, які планується експортувати в інші країни-союзники.

Що особливо цікаво в нашому випадку, компанія OMT також проєктує і будує верфі. Яскравим прикладом такої роботи є нова верф в Австралії.

Суднобудування планувалося повністю локалізувати в Україні. На заваді реалізації цього проєкту стала війна – вже через 2 місяці російські війська оточили Миколаїв.

Пан Міккельсен вже не вперше за останній час оприлюднює наміри щодо інвестицій в суднобудування України. Попри Велику війну, плани Данії на Миколаївське суднобудування зберігаються…

Що за кораблі данці пропонували будувати в Миколаєві? У грудневій заяві посольства цей проєкт названий як “Україно-данський проєкт багатоцільового судна MPV80”. Скоріш за все, це суто данська розробка. В червні 2023 року повідомлялося, що Організація закупівель і матеріально-технічного забезпечення Міністерства оборони Данії (DALO) уклала контракт з консорціумом Danske Patruljeskibe K/S на проєктування високомодульних офшорних патрульних кораблів MPV80.

Модульність у даному контексті означає, що на базі одного базового проєкту за рахунок зміни функціональних модулів корабля, передбачених його конструкцією, можуть бути реалізовані кораблі для різних задач – патрульні, аварійно-рятувальні, постачальники тощо. Це сучасний підхід, який дозволяє спростити та здешевити процеси проєктування, виробництва та експлуатації суден.

Загальні характеристики проєкту MPV80:
Довжина максимальна, м – 84.00
Довжина між перпендикулярами, м – 80.00
Ширина, м – 17.60
Висота борту, м – 7.70
Осадка, м – 4.50
Водотоннажність, т – 3600
Дальність плавання, миль – 13000
Екіпаж/місткість, осіб – 35/65
Швикість, вуз – 17

Цікаво, що хоча в заявах і посольства, і пана Міккельсена зокрема, йшлося про розвиток морських сил України, ця програма будування багатоцільових суден передбачала посилення і Данського флоту. Тобто в Миколаєві повинні будуватися кораблі не тільки для України, але й для Данії. Чи правда це і чому так – це випливає з прямої цитати посла: “… миколаївські суднобудівні заводи можуть бути модернізовані і конкурентоспроможні на міжнародному рівні. Данія більше не будує кораблі, це занадто дорого, але в нас є військово-морські конструкторські бюро…” (листопад 2023 р).

За контрактом Міністерства оборони Данії з консорціумом Danske Patruljeskibe K/S розробка проєкту MPV80 повинна бути виконана до середини 2025 року. Це означає, що у нас ще є час встигнути на цей потяг. Звичайно, ми не станемо робити оптимістичні прогнози щодо закінчення війни з росією, але принаймні можливості долучення наших верфей до реалізації цього проєкту ще не втрачені. Навіть якщо з міркувань безпеки Данія для власних потреб розпочне будування цих кораблів не в Україні, ми все одно повинні локалізувати побудування цих чи інших проєктів на вітчизняних верфях коли це стане можливо.

На думку нашої редакції край важливе формування позитивної громадської думки про суднобудування в Україні і всебічна демонстрація данцям, що – так, ми готові до їх пропозицій і докладемо усіх зусиль, щоб досягнути успіху. Нам важлива масова підтримка ЗМІ і політичних сил.

Це важливо тому, що і на державному рівні, і в місцевій миколаївській владі є потужне лобі, яке вважає недоцільним розвиток суднобудування і планує освоєння територій суднобудівних заводів для інших цілей – для торгівельно-розважальних центрів, елітної житлової забудови тощо. Самі ми це лобі не подужаємо.

Перед вторгненням все йшло до того, що пропозиції данців будуть проігноровані. Зараз, на тлі руйнування економіки України, така поведінка неприпустима. Влада повинна розуміти, що ми не дозволимо ігнорувати потреби держави. Влада повинна відчувати небезпеку від громадськості, якщо вона продовжить свою традиційну політику і не зробить конкретні дієві кроки назустріч суднобудівним пропозиціям данців. Наші верфі потрібно відновити!

Джерела:
Інтерв’ю РБК-Україна: https://www.rbc.ua/rus/news/posol-daniyi-daniyi-nemae-vtomi-vid-ukrayini-1714406224.html#3
Комюніке посольства Данії у грудні 2021 року: https://denmark.mfa.gov.ua/en/news/consortium-of-danish-companies-will-build-multi-purpose-vessels-in-ukraine