FSC 4800 для Королівського флоту

Королівський флот Великобританії отримав нове експериментальне судно XV Patrick Blackett, що було придбане за програмою NavyX як платформа для випробувань та експериментів з новими технологіями. XV Patrick Blackett належить до типу багатоцільових суден, що використовуються як патрульні кораблі, судна швидкісного перевезення екіпажів (Fast Crew Supplier – FCS) тощо, які будуються голландською корпорацією Damen Shipyards.

Робочі проєкти деяких суден серії FCS розробляв Миколаївській підрозділ Damen – ПКБ MDEM. Ми вже писали раніше про FSC 7011…  А набір для складання моделі патрульного корабля проєкту FSC 3307 навіть випускається Українською компанією Home Paper.

Зацікавленість Королівського флоту до типу суден, досвід проєктування яких є в Україні, натякає, що непогано б звернути увагу на вітчизняні можливості розробки перспективних суден та кораблів і нашим державним замовникам – ВМСУ, Морській охороні, ДСНС та ін. Розглянемо – що за судно обрано для експериментів на британському флоті.

Тендер на придбання судна було оголошено у грудні 2021 року. Умовами тендеру встановлювалася максимальна водотоннажність 500 тонн, довжина не більше 48 метрів, швидкість 20 вузлів. Також потрібна була велика робоча палуба з місцем для щонайменше двох контейнерів TEU. Судно повинно було бути в наявності. Ці вимоги у сукупності дуже обмежували кількість постачальників і судно проєкту Damen FSC 4800 очевидно було одним з головним претендентів.

Основне призначення суден проєкту FCS 4800 – транспортування персоналу (до 90 осіб) та вантажів до морських нафтогазових платформ та інших офшорних споруд. Унікальна конструкція корпусу в формі сокири, розроблена Damen, дозволяє долати хвилі з меншим опором руху судна. Мала плавучість носової частини та довгий конічний корпус допомагають судну розрізати хвилі, зменшуючи ефект слемінгу та повздовжню хитавицю. Це дозволяє розвивати більшу швидкість відносно потужності двигуна і економити паливо.

Модифікація FCS 4800 для Королівського флоту також передбачала переобладнання зони сидіння 90 пасажирів базового проєкту у приміщення для 12 осіб випробувальної команди, включаючи чотири 2-місних каюти, одну 4-місну каюту, кімнату для брифінгу, офіс та майстерню. Велика дерев’яна робоча палуба на кормі має вантажопідйомність до 100 тонн, точки для кріплення двох контейнерів TEU. Кран з поворотною стрілою можна використовувати для підйому вантажів вагою до 4 тонн або човнів, що розташовуються на борту.

Дальність плавання складає 3300 морських миль при 20 вузлах. Судно приводиться в рух 4 дизельними двигунами, що передають зусилля на 4 гвинти з фіксованим кроком через 4 окремі редуктори. Два генератори потужністю 99,0 кВт забезпечують корабель електричною енергією, а носовий підрулюючий пристрій з гідравлічним приводом потужністю 120 кВт дозволяє маневрувати в складних умовах без сторонньої допомоги. Довжина судна 41,2 м, ширина 8,75 м, осадку 3,05 м, валовий реєстровий тоннаж – 270 тонн.

XV Patrick Blackett наразі не здатний до автономної роботи або дистанційного управління, але має повністю цифрові системи керування, які дозволять додати цю можливість у майбутньому.

Ми будемо з цікавістю спостерігати за експериментами з цим судном на Королівському флоті і знайомити вас з їх результатами. Ми також переконані, що ці дані будуть оброблені Миколаївськими проєктувальниками та використані у подальшій роботі для післявоєнного піднесення Українського суднобудування.

Джерело: https://www.navylookout.com/royal-navy-takes-delivery-of-new-experimental-vessel/