35 років спуску на воду INS Ranjivey

Корабель ВМС Індії INS Ranjivey. Спущений на воду на Миколаївському Суднобудівному заводі (тоді – завод ім. 61-го Комунара) 35 років тому – 1 лютого 1986 р. Турбіна на ньому теж, звісно від Миколаївської «Зарі».

Після розвалу Союзу наші верфі мали потужний експортний потенціал. Майже відразу прийшли замовники з Данії та Греції. Потім голландці, норвеги, іспанці. Так, просто не було. Ця історія Миколаївського суднобудування після 1991 р. має приклади як приголомшуючого піднесення, так і корупції та непрофесіоналізму. Був шанс, що ми пройдемо еволюційний шлях і займемо своє місце у світі. Ще у 2005 році Україна, завдяки Миколаївським верфям входила у ТОП-10 суднобудівних країн Європи. І у 2000 – 2006 здавалося, що далі буде краще.

Хоча у 2003 році на ЧСЗ вже прийшов «російський інвестор» – брати Чуркіни і негайно прийнялися нищити підприємство. Нічого особистого – тільки бізнес. У ті роки Україна змагалася за контракт на постачання корветів для країн Південно-Східної Азії – Брунею, Індонезії, В’єтнаму. Наші пропонували проєкт «Гайдук». Росіяни – проєкт «Гепард». Врешті, прибивши так чи інакше усі наші верфі, вони й захопили цей ринок.

Звісно, якби їм тут не допомагали місцеві, у них би нічого не вийшло. Перший «депутат от корабелов» Кінах, скоріш за все, був ланцюгом між росіянами та вищим керівництвом держави. Голландські інвестори постійно скаржилися на місцевих фіскалів – неповернення по ПДВ вже сягнуло 55 млн. грн. А тодішній уряд Юлії Тимошенко скасував вільну економічну зону «Миколаїв», не запропонувавши в замін інших механізмів по ввезенню імпортного суднового обладнання, і після цього все посипалося. Негативні тенденції не подолано й до сьогодні – у грудні 2020 року Верховна Рада прийняла т.зв. «річковий закон», що негативно впливає на перспективи вітчизняного суднобудування.

Докладніше про Миколаївське суднобудування після 1991 року читайте тут: http://shipbuilding.mk.ua/?p=2623

Сказати, що сьогодні ми на нулі – буде не справедливо. Галузь значною мірою збережено. Хоча втрати відбулися катастрофічні, є потенціал до відновлення. З наших публікацій ви знаєте, що люди працюють і намагаються досягти більшого: http://shipbuilding.mk.ua/

Але, сподіваємося, що з цього допису ви бачите крайню необхідність невідкладного реформування економіки та покращення бізнес-клімату в Україні. Ми вітаємо ініціативи з запровадження податку на виведений капітал і обов’язкове ствердження верховенства права. Ці вимоги повинні стати загальнонаціональними.