У якості можливої теми для дискусії пропонуємо вам ознайомитися з проектами патрульних катерів, що представляє на ринку голландська суднобудівна корпорація Damen Shipyards Group. Актуальність цього питання пов’язана з пропозиціями по посиленню корабельного складу Морської Охорони України. Як нещодавно повідомлялося, керівництво ДПСУ розглядає придбання та розгортання спільного виробництва на одному з суднобудівних підприємств Миколаєва патрульних катерів французької компанії Ocea SSM, ймовірно проекту FPB 98. Це добра новина, але розгляд альтернатив та відкрите обговорення питання теж може принести користь.
Ми не вважаємо, що альтернативні проекти має сенс порівнювати. Для цього ми не маємо достатньо інформації – які вимоги висуває ДПСУ до майбутніх кораблів, яка вартість побудови та експлуатації тощо. Але, у будь якому випадку, не завадить розуміти – чи були ще варіанти та які можливі переваги може надати конкурентна пропозиція.
Наприклад, неофіційно стверджувалося, що французька суднобудівна школа значно випередила наші власні вітчизняні можливості та іншого варіанту ніж купляти готовий проект, включно технологію виробництва, просто нема. Такий підхід імпорту технологій доволі поширений у світі і його, до речі, використовувала радянська влада майже 100 років тому при будівництві перших ескадрених міноносців та лідерів, орієнтуючись на італійський досвід. Але в нашому випадку ми вже маємо у Миколаєві потужний підрозділ корпорації Damen – проектно-конструкторське бюро MDEM, що має досвід проектування та супроводження у побудові різних проектів суден та кораблів. Тобто ми маємо висококваліфіковані вітчизняні кадри, здатні створювати проекти, можливо кращі за французькі.
Питання розгортання технології побудування сучасних кораблів у Миколаєві більш складне. Загалом воно стосується не технічних аспектів, бо типове обладнання для корпусообробного та складального виробництва або існує у повному комплекті на окремих підприємствах, або його відновлення виглядає реалістичним. Вражаючий приклад суднобудівного заводу «Нібулон», який за короткий термін та за порівняльно невеликі гроші став одним з найсучасніших у Європі, це доводить краще за все. Більш складні питання – фінансування та керування довготривалим проектом, створення сприятливих умов для інвестицій тощо. Досі ми бачили, що ці питання успішно вирішують приватні компанії, але не Держава, нажаль. Як воно буде надалі – подивимось.
Нижче пропонуємо для ознайомлення загальні характеристики патрульних катерів Ocea FPB 98 та Damen Stan Patrol 3007.
Катер Damen Stan Patrol 3007
Довжина, м – 30.50
Ширина, м – 7.10
Висота борту, м – 3.2
Осадка, м – 2.2
Екіпаж, осіб – 12
Швидкість, вуз – 30
Катер Ocea FPB 98
Довжина, м – 32.00
Ширина, м – 6.30
Екіпаж, осіб – 13+1
Швидкість, вуз – 20-35 (опціонально)
Дальність ходу, міль – 1200 (12 вуз)
Пропонуємо також самостійно порівняти якість та докладність інформації про катери на сайтах виробників:
Damen Stan Patrol 3007
Ocea FPB 98
А ще нагадаємо, що перед війною, у грудні 2012 р., почата будівництвом серія кораблів морської охорони пр. 58160, шифр «Корал», проекту Миколаївського підприємства Дослідно-проектний центр кораблебудування. На заваді стала окупація Криму, але сам проект, включно робочі креслення, є та готовий до втілення. Тобто поповнення Українських ВМС та Морської Охорони залежить лише від державної політики та фінансування, а не від неможливості реалізації подібних проектів Українськими кораблебудівниками. Докладніше про кораблі пр. 58160 читайте тут.